Barcelona Cultura

La Xarxa de Museus d'Art de Catalunya fa públic un cens amb més de 1.300 artistes identificades

Amb motiu del Dia Internacional de les Dones, la Xarxa de Museus d'Art de Catalunya fa un pas històric al revelar un cens que identifica més de 1.300 artistes presents a les seves col·leccions. Aquest projecte, encapçalat pel Museu Nacional i liderat per la seva comissió de Feminismes i Identitats, té com a objectiu donar veu i reconeixement a les dones en el món de l'art, rescatant-les de l'oblit i ampliant el relat històric dels museus participants.

Des del 2019, la Xarxa de Museus d'Art de Catalunya ha estat treballant en la recerca i l'estudi d'aquestes artistes, amb la finalitat de reivindicar el seu paper en la història de l'art català i promoure la difusió de les seves creacions. Dirigit per la investigadora Elina Norandi, aquest cens abasta des del segle XVII fins a l'actualitat, posant de manifest la riquesa del talent femení, especialment en l'art contemporani. El DHub, com a membre de la Xarxa, ha participat al projecte amb la identificació de setanta quatre artistes ceramistes del segle XX que formen part de la col·lecció del Museu del Disseny-DHub.

El cens, disponible a partir el 8 de març a la pàgina web de la Xarxa, té com a objectiu crear una genealogia artística femenina que enriqueixi tant l'àmbit museístic com l'acadèmic, i fomenti la detecció de mancances en les col·leccions públiques, estimulant així la presència d'obres d'artistes a través de noves adquisicions.

A més, en paral·lel al cens, es presenta "Veu i Memòria", una sèrie d'entrevistes amb algunes d'aquestes artistes concebuda per recollir els testimonis de les seves vivències, especialment durant la dictadura franquista. A través d'aquests testimonis orals, es busca ressaltar la importància de la seva contribució a l'art i posar en relleu els obstacles que van haver d'afrontar en un context d'opressió i manca de llibertats, com les experiències de les ceramistes Nuria Pié i Madola.

Ajuntament de Barcelona